Aktualności

Trendy na 2019 rok w e-commerce
07.02.2019

Trendy na 2019 rok w e-commerce

Mobile first

Już kolejny rok z rzędu na liście prognoz i trendów e-commerce plasuje się mobile first. Według Search Engine Land ponad połowa stron wyświetlanych w wynikach wyszukiwania Google odbywa się za pomocą telefonu komórkowego. Pod koniec 2018 roku Google wydało aktualizację swojego indeksu mobile-first. Zamiast patrzeć na wersję strony komputerowej, Google sprawdza jej mobilną wersję. Oznacza to, że Google indeksuje stronę internetową w oparciu o sposób renderowania na telefonie komórkowym. Aż 286% więcej produktów jest przeglądanych w aplikacjach niż w sieci.

Personalizacja

Pomimo niezaprzeczalnych korzyści zakupów online nad stacjonarnymi oraz ciągłym wzrostem sprzedaży w e-commerce, klientom wciąż zależy na osobistym kontakcie. Prognozuje się, że w przyszłym roku 48% klientów wszystkich sklepów online wolałaby skorzystać z zakupów personalizowanych, które dadzą im namiastkę sklepu stacjonarnego. Personalizacja buduje lojalność klientów, poprzez odpowiednie dopasowanie do nich oferty. Według firmy Marketo, e-maile oparte na zachowaniach użytkowników skutkują 3-krotnie lepszymi wynikami w porównaniu do standardowych e-maili.

Rekomendacje

Nikt nie lubi kupować produktów w ciemno, dlatego chętnie radzimy się przyjaciół i znajomych. W Internecie natomiast chętnie sprawdzamy oceny oraz opinie innych osób, które dany produkt nabyły. Według badania Nielsen, 83% ludzi jest bardziej skłonnych do zakupu czegoś z powodu rekomendacji. Dzięki opiniom o produktach klienci nabierają zaufania do marki. Pozytywne opinie mogą zdziałać cuda i przyciągnąć duże grono nowych klientów, natomiast negatywne często przyczyniają się do rezygnacji z zakupu.

Boty i sztuczna inteligencja

Chatboty zmieniają wrażenia konsumenckie w e-commerce na lepsze i ten trend będzie kontynuowany w 2019 roku. Większość klientów online chętnie korzysta z chatów online i jest to ich najbardziej preferowane źródło kontaktu ze sklepem. Użytkownicy oczekują, że będą mogli komunikować się z obsługą klienta 24h na dobę. Najlepszym przykładem użycia chatbotow jest aplikacja Messenger, z której w Polsce korzysta już 1,1 mln osób miesięcznie. Chatboty świetnie reagują na rosnący trend personalizacji, odpowiadają na wszelkie wątpliwości klienta albo podpowiadają jak przejść przez proces zakupów. Dzięki takim rozwiązaniom zaufanie klientów wzrasta. Eksperci przewidują, że co roku duża część budżetu reklamowego zostanie przeznaczona na rozwój i implementację chatbotów. Dodatkowo mogą być one rozwijane przy użyciu sztucznej inteligencji (AI - Artificial Intelligence).

Siła mediów społecznościowych

Social media są idealnym narzędziem do tworzenia więzi oraz kontaktu z klientami. Dla klientów są źródłem wiedzy o produktach, trendach, promocjach czy opiniach innych użytkowników. Pozwalają na szybką i prostą komunikacje z klientem oraz budowanie lojalnej społeczności w Internecie. Aż 55% osób przyznało, że kupiło produkt po odkryciu go w mediach społecznościowych, jednak tylko 1/5 tych klientów dokonała zakupu natychmiast. Facebook to wciąż najpopularniejsza platforma, jednak nie można zapominać, że na nim media społecznościowe się nie kończą. Opcję kupowania produktów powoli ma zamiar wprowadzać również Instagram i Pinterest. Platformy społecznościowe chcą w 2019 roku umożliwić użytkownikom dokonanie zakupów bez opuszczania platformy.

Marketplace

Marketplace to platformy handlowe, którą łączą profesjonalnych sprzedawców z użytkownikami. Konsumentom umożliwiają łatwe zakupy i przeglądanie tysięcy ofert w jednym miejscu, a dla sprzedawców jest to miejsce łatwego handlu. Na świecie króluje Amazon i Alibaba, ale również w Polsce mamy własne platformy, które z roku na rok są coraz popularniejsze, np. Allegro. Również Facebook wprowadził w 2017 roku platformę sprzedażową stając się przy tym sporą konkurencją dla innych stron tego typu.

Rozszerzanie form płatności

Jednym z największych problemów sklepów online jest wciąż porzucanie koszyka zakupów, którego powodem często jest zbyt skomplikowany proces płatności. Klienci rezygnują z zakupów, jeśli mają do wypełnienia zbyt wiele pól a płatność okazuje się być problematyczna. Taka sytuacja wymusza na sklepach zmianę metod płatności za e-zakupy. W nadchodzącym roku klienci będą mogli skorzystać z odroczonej płatności, lub zapłacić za zakupy za pośrednictwem np. Apple Pay czy Android Pay. Płatności mobilne mają coraz większe grono zwolenników, ponieważ są szybkie i proste. W 2019 roku na pewno będziemy obserwować ich wzrost i rozwój.

Podsumowanie

E-commerce w 2019 roku będzie przede wszystkim dążył do zapewnienia jak najlepszego customer experience swoim klientom. Boty i sztuczna inteligencja zadbają o odpowiednią obsługę klienta, personalizacja zakupów spowoduje wzrost zaufania i lojalności klientów, a rozwój płatności mobilnych zmniejszy ilość porzucanych koszyków. Platformy społecznościowe będą się stale rozwijać proponując nowe sposoby zakupów i stając się realną konkurencją dla innych platform sprzedażowych.

Zobacz również

24.05.2018

Spotkajmy się na CeBIT!

Media4U podczas Cebit 2018 zaprezentuje premierowo nowe oprogramowanie do tworzenia i zarządzania platformami e-commerce.

czytaj więcej
24.05.2018

Jak zwiększać zaufanie do e-sklepów?

Nasi specjaliści uczestniczyli w Tech Challenge. W efekcie przeprowadzonej burzy mózgów powstało 50 pomysłów, które w przyszłości znacząco poprawią działanie e-sklepów.

czytaj więcej
24.05.2018

2019 rokiem mobile only w Polsce

Blisko co trzeci Polak chciałby płacić za wszystko przy pomocy telefonu komórkowego. W 2019 będziemy zapewne krajem kategorii mobile only.

czytaj więcej
ss